The Tribe

Introductiefilm

De tweeling van Spangas legt uit hoe je bij 'The Tribe' kan komen.

Krachten verzamelen

Op ieder van de acht afdelingen van het museum staan twee mechanische quizmachines.
Deze zuil en machinerie is oerdegelijk bovendien hoef je er geen stroompunt voor aan te leggen.

Quizzen uit het boekje

Kinderen pakken een boekje op hun eigen niveau uit de zuil. Op de afdeling gaan ze op zoek naar antwoorden op de vragen die daarin gesteld worden, daarbij krijgen ze hulp van een cultuurgids (peer group gids afkomstig uit het afdelingsgebied).
Hij / Zij geeft allerhande tips om tot een goed resultaat te komen, zodat je de de goede toetsen kan indrukken.

Krachten verzamelen

Als je de vragen goed hebt beantwoord kun je een stempel zetten in je reisgids.

Quizzen uit het boekje

Kinderen pakken een boekje op hun eigen niveau uit de zuil. Op de afdeling gaan ze op zoek naar antwoorden op de vragen die daarin gesteld worden.

Speciale krachten op een stempel

De kaarten kan je uit de omslag van het boekje drukken om er een krachtenspel mee te spelen.

Vergrendelde stempel

Drie multiple-choice vragen correct intoetsen; de quizmachine ontgrendelt en de stempel kan in het reisboekje worden gezet.

Bijna Tribe-member

Hier voeren de kinderen hun e-mailadres en andere gegevens in en worden ze geïnitieerd als Tribe-member met een hele coole tattoo, met eigen naam en zelf verzamelde superkrachten. Er zijn echter nog drie levels met in totaal 12 stempels te behalen. Hiervoor moeten de kinderen drie keer terugkomen naar het museum. Heb je alle karchten, dan ben je Tribe-Master.

Barcode van de krachten inscannen

Alle gegevens van de net afgeronde volkenkundige expeditie worden verzameld in een database, zodat bij een tweede bezoek je opnieuw kan inloggen en de verzameling krachten kan uitbreiden. Bij het eerste bezoek ben je 'slechts' Tribe-member; drie bezoeken later kan je Tribe-Master worden!

Tribe member tattoo!

Uit de printer rolt een slangtattoo met de door jou verzamelde speciale krachten en je eigen naam.
Niet wassen, dan blijft de tattoo zeker drie dagen zitten.

The Tribe

Museum Volkenkunde, Leiden, 2013

Hoe kun je kinderen aan jouw museum verbinden?

Voor Museum Volkenkunde hebben we speciaal voor kinderen een vrolijke en avontuurlijke lijn door de bestaande opstelling gemaakt. Een manier om ze vaker terug te zien; een kidsclub.

Zo werkt het:
Kinderen gaan gewapend met een reisgids quizzend door het museum en worden beloond met stempels met superkrachten. Als ze vier stempels hebben verzameld, gaan ze naar het eindpunt. Daar voeren de kinderen hun e-mailadres en andere gegevens in en worden ze geïnitieerd als Tribe-member met een hele coole tattoo, met eigen naam en zelf verzamelde superkrachten.
Er zijn echter nog drie levels met in totaal 12 stempels te behalen. Hiervoor moeten de kinderen drie keer terugkomen naar het museum, om uiteindelijk Tribe-Master te kunnen worden.

concept: platvorm in samenwerking met Esther van Zutphen en John van Sijmonsbergen
grafisch ontwerp, interactiedesign, illustraties, bewegwijzering: Platvorm
ruimtelijk ontwerp, bestektekeningen, meubelontwerp, interactieve toepassingen: Platvorm
projectmanagement, advies, budget onderzoek, uitvoeringsbegeleiding: Platvorm
quiz-machinerie: Edwin Hagedoorn
grafische productie: Erkamp Reclame
drukwerk: DonMail culturele Publicaties
ICT: Adriaan Wormgoor (Dat Kanarie)

volgend project:
Schateiland Boerhaave